Gammalt nytt år

Idag hade jag legat med kissen och pluggat hela dagen. Imorgon ska vi gå till stan på julklappsjakten. Jag behöver köpa 6 julkort för att skicka dem till min familj och vänner i Vitryssland. Fast de firar ju inte jul särskilt mycket. Det är mycket viktigare sådan högtid som gammalt nytt år. Haha! Konstigt? Det är så att av någon anledning vitryssar (och ryssar för den del) firar nytt år enligt den "nya" och den "gamla" kalendern. Den "nya" kalendern innehåller skottår, och den "gamla" gör inte det. Under alla år sedan vi hade börjat använda oss utav den "nya" kalendern, hade skillnaden blivit 13 dagar. Därför firar de flesta  vitryssar nytt år två gånger först enligt den "nya" kalendern den 31 december och sedan enligt den "gamla" den 13 januari. Jag tror knappast att alla vitryssar vet varför de gör det, men det är säkert att ingen av dem kan helt enkelt missa något utav dessa datum.

image365

Alice skickar er sin mördarblick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0